Malmö – Istanbul 2008

Johan Miörner och Ola Persson
Distans: 3070 km under drygt fem veckor
Budget: Knappa hundringen om dagen när vi cyklade, betydligt mer när vi stannade i städerna. Vi levde inte supersnålt, men slösade heller inte med pengarna.
Mat: Under cykeldagarna lagade vi i princip all mat på mitt multifuelkök, i städerna lagade vi en del mat på hostellen och åt en del ute.
Visum: EU hela vägen till och med Bulgarien, i Turkiet fick man 30 dagar vid gränsen
Pengar: Bankomater! Hela vägen, vi hade inte en krona med oss i kontanter när vi lämnade Sverige. Aldrig några större problem.
Information om vägar, kartor och liknande finns om du fortsätter att läsa om rutten genom respektive land.

Gå till bildarkivet på Flickr | Visa en karta över rutten
Gå vidare till första delen av reseberättelsen eller välj land nedan.

En lång resa mot Kalmar

Efter en riktig kanonsommar kom i vanlig ordning en riktigt tradig vinter och jag glömde bort min cykel som åter stod och rostade utanför (!) garaget. Jag pluggade ekonomi på universitet i Lund och bortsett från några enstaka turer till och från skolan satt jag aldrig på sadeln. Däremot satt jag ofta på möllevångstorget och drack öl, det gav mer för tillfället.

Det var just under en sådan seans som idén kom upp. Vi hade en kompis från Kalmar på besök och framåt småtimmarna fick vi idén att cykla och besöka honom i Småland. Runt 40-50 mil, det kunde vi göra på en långhelg, tänkte vi. Hur idén på en cykeltur till Kalmar förvandlades till en resa till Istanbul kan jag faktiskt inte svara på, men redan nästa dag var det tydligen spikat. Vi skulle cykla till Istanbul under sommaren ett halvår senare. Jag började reda ut cyklar, utrustning och vägval redan under vintern, jag hade en indienresa planerad under våren och ville ha allting klart innan jag åkte. Under ett par veckor var jag inlåst i min källare och grävde ner mig i cyklar och friluftsutrustning. Hade jag spenderat lika mycket tid på mina studier hade jag kanske haft turen att jobba på Carnegie idag… eller vänta… hur gick det för Carnegie egentligen?

Det slutade med en cykelbeställning och ett multifuelkök. Resten av utrustningen köpte jag på Biltema, det finns mycket mer att läsa om det på sidan om utrustning :)