Kartor

Jag har använt kartor av alla möjliga varianter när jag varit ute och cyklat. I västeuropa fanns det bra kartor (med cykelleder, höjdangivelser, lutningar osv. osv.) i 1:200 000 – 1:400 000. Problemet var att de ofta var väldigt dyra med tanke på att man cyklar igenom en karta på mindre än tre dagar. I östeuropa och asien räcker det oftast bra med landskartor, även om de är i 1:600 000 eller högre så är de tillräckligt detaljerade för att de ska gå att använda. I Laos följde vi samma väg genom hela landet och då räckte det med en kopia av kartan ur en guidebok, i Vietnam ritade vi en egen karta (som vi använde en dag eller två) utifrån Googles satellitbilder och i Kina hittade vi mycket detaljerade provinskartor som dock enbart var på kinesiska…

På tal om Vietnam är det många som hävdar att det inte finns några bra kartor som cyklister kan använda. En tyska vi träffade i Saigon praktiskt taget tvingade oss att kopiera hennes tyska karta som hon tagit med hemifrån. Vi hittade en hardcover kartbok på “Fahasa bookstore”, den var mer än tillräckligt detaljerad och jag fick uppfattningen av att den täckte i princip alla vägar som fanns (det finns ju trots allt inte så många och de allra flesta bilar tycks köra på Highway 1 :) ). Jag förstår inte hur den kan vara så svår att hitta, vi gick in i bokaffären och efter att ha konstaterat att kartorna i kartstället var skit letade vi en stund bland andra böcker och hittade denna pärla. Rekommenderas!

Vilka kartor jag använt i olika länder kan man läsa om i respektive reseberättelse. Nedan har jag länkat direkt till de rutter jag markerat ut på Google Maps. De är långt ifrån exakt ritade, ibland vet jag inte själv exakt vilka vägar jag cyklat på och i europa har jag använt mycket cykelleder som inte finns med på Google Maps. De är tänkta att ge en lättöverskådlig bild av mina vägval.

Lämna en kommentar

* måste du fylla i